In 2023 is er een pilot gestart door SPAR met SmartFridges, genaamd ‘SPAR The Taste’. Voor het ontwikkelen van de schappenplannen voor deze vendingmachines werd next LEFFEL ingeschakeld. Er was veel input van SPAR ondernemers om het assortiment te verbeteren. Vanuit het innovatieteam, die verantwoordelijk is voor het testen van dit concept met de SmartFridges, was er een hulpvraag om te ondersteunen bij het maken van schappenplannen voor verschillende locaties en doelgroepen. Om dit intern te borgen, werden de schappenplannen na afloop van het project overgedragen aan het Category Management team. Zij hebben vervolgens de schappenplannen in Spaceman overgenomen: de pilotfase is afgerond en ‘de business’ ingegaan.
Elke vending locatie is anders
Door ondernemers, die meewerkten aan de pilot, te interviewen en te vragen wat ze graag zouden willen veranderen aan het assortiment, kwam er een duidelijke differentiatie naar voren. Er werden vier verschillende doelgroepen cq. locatie profielen gedefinieerd: kantoor, productielocatie, campus en OV station. Op basis van verkoopdata van zowel de pilot-SmartFridges als de city stores, zijn er keuzes in assortiment gemaakt voor de categorieën: frisdrank, water, lunchproducten, koek, candybars, suikerwerk, mondverfrissing en chips/noten. Op basis van deze input is er een livebouw-sessie geweest en vervolgens een terugkoppeling naar de ondernemers. Met deze opzet kan SPAR Nederland een eerste nul meting doen en zelf verder met het fine-tunen van het assortiment.
Wie is SPAR Nederland?
SPAR is van origine een Nederlands bedrijf. SPAR is de winkel voor jouw dagelijks gemak. Met ca. 13.000 winkels in 48 landen is SPAR één van de grootste foodretailers ter wereld en altijd in de buurt. SPAR winkels hebben een uitgekiend (vers) assortiment voor elk moment van de dag. Je vindt het bij SPAR!
Nederland telt ruim450 zelfstandige SPAR (gemaks)winkels, gerund door ondernemers. Zij doen er iedere dag alles aan om het de consument gemakkelijk te maken.